O nauci
Ja, Čuang-cu, sanjao sam da sam leptir, leptir koji leprša ovamo i onamo, sa željama i mislima što ih ima leptir. Znao sam samo to da slijedim običaje koje slijedi leptir i bio sam posve nesvjestan svoje ljudske prirode. Odjednom sam se probudio i ležao u krevetu – JA SAM. I sada više ne znam jesam li bio čovjek koji je sanjao da je leptir, ili sam sada leptir koji sanja da je čovjek.
Čuang-cu (369-286 pre n.e.) kineski filozof
“Nauka je skup sistematizovanih i argumentovanih znanja, odnosno činjenica, pojmova, načela, podataka, informacija, teorija, zakona i zakonitosti u određenom istorijskom razdoblјu o objektivnoj stvarnosti, odnosno prirodi i društvu, do kojeg se došlo primjenom objektivnih naučnih metoda, a kojima je osnovni cilј razumijevanje zakona i zakonitosti o prošlosti, sadašnjosti i budućnosti prirodnih i društvenih pojava i povećanje efikasnosti rada u svim domenima lјudskih aktivnosti”
“Naučno istraživački rad je sistematska stvaralačka aktivnost; to je rad u kojem se, primjenom naučnih metoda, stiču nova naučna saznanja, odnosno stvaralački koristi postojeće znanje za nove primjene. To je stvaralački rad na usvajanju novih znanja, s cilјem podizanja opšteg civilizacijskog nivoa društva i korišćenje tih znanja u svim oblastima društveno-ekonskog razvoja. Naučnoistraživačkim radom bave se naučnici i istraživači (naučni radnici) koji su izabrani u odgovarajuća naučna, naučno-nastavna i istraživačka zvanja”
(izvor: https://www.ues.rs.ba)
„Nauka je:
Objektivno, kritičko i metodski izvedeno znanje;
Skup sistematizovanih istinitih znanja o čovjeku, prirodi i društvu do kojih se došlo objektivnim, preciznim, pouzdanim i do sada provjerenim metodama;
Sistem razvojnih znanja koja se izučavaju u obliku istinitih pojmova, stavova, zakona – a do kojih se dolazi primjenom odgovarajućih metoda i koja se provjeravaju i dokazuju u procesu ljudske prakse;
Objektivno, sistematizovano i argumentovano znanje o pojavama i uzrocima pojava;
Otvoren i razvojni sistem istinitih znanja o prirodi, društvu i mišljenju kojima se tumače pojave, predviđa njihov tok i usmjerava ljudska praksa (traganje za istinitim znanjem) i
Sistematizovana i argumentovana suma znanja u određenom istorijskom periodu o objektivnoj stvarnosti a do koje se došlo svjesnom i objektivnom primjenom istraživanja.“